niedziela, 6 stycznia 2013

KIEDY PO CIĄŻY MOŻNA ĆWICZYĆ BRZUSZKI?


fot. Agnieszka Pisarczyk ©

Jakiś czas temu obiecałam, że o tym napiszę, dziś poirytowana nieodpowiedzialnością zmotywowałam się.
Bycie trenerem, to nie jest takie hop- siup, potrzebna jest wiedza z anatomii, fizjologii, biomechaniki ruchu, psychologii i oczywiście danej dyscypliny żeby nie wyrządzić komuś krzywdy.


Ale koniec gorzkich żali przejdźmy do sedna.


Zaczynamy ćwiczyć brzuszki jeśli:

1. mamy zgodę lekarza na ćwiczenia (szczególnie w przypadku cesarskiego cięcia)
2. zaczynamy od mięśni głębokich, czyli mięśnie kegla i ćwiczeń z Pilatesa
3. klasyczne brzuszki możemy zacząć gdy nasze mięśnie proste brzucha "wróciły" do dawnej pozycji, czyli zeszły się po ciąży.
Jak to sprawdzić?
Wykonujemy spięcie (brzuszek) zatrzymując się na górze i "wsadzamy" sobie palce pomiędzy jednym a drugim brzuścem, czyli nad pępkiem (tam gdzie pokazuje strzałka).



Jeżeli ręka się zagłębia, tzn. że z brzuszkami warto jeszcze chwilę się wstrzymać. Czym to grozi? Generalnie krzywdy sobie nie zrobicie, chodzi o walor estetyczny, jeśli zbyt wcześnie po ciąży zaczniemy ćwiczyć brzuszki, brzuch będzie brzydko wyglądał. --> opisane jest to w bardzo dużym skrócie myślowym ale mam nadzieję, że zrozumiale

4. Pamiętajcie, że robiąc brzuszki, robimy je

  • kontrolując oddech (do góry wydech, do dołu wdech)
  • trzymając stabilnie głowę (optymalnie by odległość między brodą a mostkiem była taka żebyśmy mogły zmieścić tam piłkę od tenisa)

  • spokojnie 
  • nie pulsując (pulsowanie w brzuszkach jest niebezpieczne dla kręgosłupa)
  • najlepiej z nogami ugiętymi w kolanach (uniesionymi lub na podłożu)

Miłego wieczoru




10 komentarzy:

  1. ja se wsadzilam teraz:D bo Cwicze z Chodakowska ostatnio a jestem 20 miesiecy po porodzie :D i rozumiem ze jak mi sie zaglebia palec tylko w skure i zatrzumuje na powiezi miedzy miesniami (brzuscami) to dobrze?:D
    Bardzo ciekawa wiedza:) nigdzie jeszcze tego nie wyczytałam, a do pozostalych rad sie stosuje:)

    ciekawe kto CI tak podniósł cisnienie;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, to dobrze :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jeszcze przed porodem a już mi się brzuszków chce:)

    Zapraszam do naszego muzyczkowego konkursu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze, w ciąży lepiej brzuszków nie robić i 2 miesiące przed zajściem w ciążę też ;)

      Usuń
  4. U nas niestety te mięśnie dość długo się schodziły - nawet poszłam na USG by zobaczyć, czy nie mam przepukliny kresy białej. Na szczęście nie - to tylko rozstęp. Lekarz był zdziwiony, gdyż sporo w ciąży ćwiczyłam, nie przytałam jakoś bardzo dużo (+10kg, które zniknęło niemalże od razu po porodzie). Ale narpawdę trzeba na to uważać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mógł być to efekt ćwiczeń w ciąży, chociaż nie wiem co robiłaś. Jeżeli w ciąży robi się klasyczne brzuszki, to wtedy te mięśnie brzucha pracują w niestandardowej dla siebie pozycji.

      Cieszę się, że tak świadomie podchodzisz do tematu a ja nie chciałam używać określenia przepuklina kresy białej ;)

      Trzymam kciuki za dalszy trening.

      Usuń
  5. Kobieto, aleś Ty wyglądasz, jak milion dolarów!

    OdpowiedzUsuń
  6. 20 yr old Environmental Tech Eleen Viollet, hailing from Laurentiens enjoys watching movies like Outsiders (Ceddo) and Netball. Took a trip to St Mary's Cathedral and St Michael's Church at Hildesheim and drives a E-Class. Czytaj dalej

    OdpowiedzUsuń